Een miljoen voor een mens

million for a man

Hoeveel is een mensenleven vandaag de dag waard? En hoe drukken we dat uit? Is geld daar een passende eenheid voor? En geldt dat bedrag dan voor iedereen of moeten we een onderscheid maken tussen verschillende soorten mensen?

(Gewetens)vraag

Wie is in jouw ogen het meeste waard?

  • Een miljonair of een zwerver
  • Een voetballer of een vuilnisman
  • Een gemiddelde burger of een misdadiger
  • Een blank persoon of een gekleurd persoon
  • Een gezond mens of een gehandicapte
  • Een kind of een volwassene

Mijn persoonlijke overtuiging is dat ieder mens even veel waard is. Al moet ik bekennen dat ik mensen onbewust weleens in een hokje stop. Als dat gebeurt, wijs ik mezelf erop dat diegene ook een verhaal heeft. Een levensgeschiedenis die hem of haar heeft gevormd. En als je het achterliggende verhaal van iemand kent, kun je soms ook begrijpen waarom iemand doet zoals hij doet.

Maatstaf

In onze maatschappij draait het om presteren. Als je niks presteert, lever je geen bijdrage en ben je eigenlijk niet zoveel waard. Sporters? Dat zijn vaak helden. En waarom eigenlijk? Ze hebben alleen maar een sportieve prestatie neergezet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind die prestaties ook bijzonder knap en nog leuk om naar te kijken ook. Maar het gaat me hierom: zijn prestaties daadwerkelijk de maatstaf voor de waarde van een mens? Ben je ook een held als je iemand troost of helpt, als je iemand moed inspreekt of inspireert? Ben je een held als je liefde geeft aan iemand waarop wordt neergekeken?

Een andere valkuil heeft te maken met onze waarneming. Vaak, meestal zelfs, beoordelen we mensen op wat ze doen, hun gedrag. Dat is tenslotte wat we zien. Maar in feite zegt dat niets over de werkelijke intentie. Die kunnen we ook niet zien. Tenminste, niet op het eerste gezicht.

Zwart-wit

En hoe zit het dan met misdadigers? Zijn die ook even veel waard, ook al hebben ze vreselijke dingen gedaan? In mijn ogen wel, maar ik begrijp maar al te goed dat daar een toelichting bij hoort. Want ook ik vind het vreselijk wat mensen elkaar aan kunnen doen en alles in mij komt in opstand als ik hoor van sommige misdaden. Maar zou het niet bijzonder mooi zijn als we onderscheid kunnen maken tussen de mens en de misdaad? De misdaad op zich is slecht, maar is de mens die de misstap heeft begaan dan ook meteen verloren? Of kunnen – en willen – we daar de waarde nog van inzien? Zijn we nog bereid om in zo’n mens te investeren?

Ruilen

Nuances zijn vaak ook ver te zoeken bij de geluiden over vluchtelingen. Dan denk ik: zou je écht willen ruilen? Zou je zelf na een barre tocht hier willen aankomen zonder dat je ook maar iets hebt? Nou ja, je hebt wel iets: diepe trauma’s, ongekende ellende en een treurig en onzeker toekomstbeeld.

Nieuwe rijkdom

Misschien moeten we op een andere manier naar mensen kijken. We kunnen wat dat betreft nog veel leren van kinderen, die in hun puurheid een voorbeeld voor ‘ons grote mensen’ zijn. We moeten misschien wijzer worden in plaats van slimmer. De accenten van kostbaarheid verleggen. Laatst zei ik tegen mijn zoon dat het heel bijzonder is als je sorry kunt zeggen tegen iemand. In eerste instantie begreep hij dat niet en zei hij: “Bijzonder is een diamant”. Eigenlijk sloeg hij daarmee de spijker op zijn kop en kon ik bevestigen: “Sorry zeggen, is net zo bijzonder als een diamant”.

Echt belangrijk zijn, heeft niets met status te maken. Echt waardevol zijn, heeft niets met prestaties te maken. Echt rijk zijn, heeft niets met geld te maken. En zoals al duidelijk wordt uit een heel oud boek: één mens is meer waard dan alle schatten van de aarde.


Nieuwe blogs publiceer ik voortaan op www.deschatvinder.nl!


10 gedachtes over “Een miljoen voor een mens

  1. Een mooi en positief geluid in deze tijd. Zeer welkom.
    Niet als tegenwicht tegen de angsten die mensen hebben gekregen bij de instroom van vluchtingen, maar als tegenwicht tegen het EUROcratisch denken en verantwoorden.
    Echt waarde IS…. dat heb je niet

    Like

Hier kun je een reactie achterlaten:

