Ik kan niet slapen

Sleeping and letting go

Gedachten staan vaak in de weg van een goede nachtrust. Soms blijf je maar over iets doormalen en daarmee houd je jezelf actief en wakker. Een knop om het denken uit te zetten, bestaat niet. Gelukkig is er een andere manier om het denken een halt toe te roepen, namelijk loslaten. Maar hoe doe je dat?

Loslaten is ‘in’. De film Frozen (een van de meest populaire Disney-films allertijden) staat zelfs helemaal in het teken van loslaten. ‘Laat het los, laat het gaan, voorbij is de storm in mij’ zijn enkele woorden uit de titelsong. Er wordt ook gezongen over een nieuw bestaan dat ‘vrij en onbevreesd’ is. Angst is immers een geduchte tegenstander van loslaten. Angst maakt loslaten moeilijk, zo niet onmogelijk. Als iemand bang is voor verandering, dan zal die angst hem in zijn greep houden en de situatie waarin hij verkeert onveranderd blijven. Dat leidt onvermijdelijk tot gevallen waarin angst wordt bevestigd en daardoor weer versterkt.

Twee kanten

Onze dochter roept me weleens dat ze niet kan slapen. Ik begrijp dat helemaal, maar probeer haar ook te leren dat negatieve gedachten niet oplossen. Als ik mezelf voorhoud dat ik niet kan slapen, lukt het ook niet. En hoe langer het duurt, hoe bewuster de overtuiging wordt van de mislukking. Gedachten kunnen echter ook precies de andere kant op werken. Ik kan wél slapen! Een positieve gedachte zal niet meteen wereldwonderen verrichten, maar het is zeker het proberen waard en de kans is groot dat het op langere termijn vruchten afwerpt.

Ziekmakend

Voor loslaten bestaat geen pilletje of zalfje, het is een proces dat iedereen persoonlijk mag ervaren. Voorheen kon ik pas loslaten als het zomervakantie was. Inderdaad een ideale gelegenheid, zou je zeggen, maar telkens was ik dan de eerste paar dagen ziek, daar kon je de klok op gelijk zetten. En als het loslaten dan net op gang was gekomen, was de vakantie alweer voorbij.

Ook bij het helpen van anderen is loslaten van belang. Als je anderen niet kúnt helpen, moet je wel loslaten, anders wordt het pijnlijk voor jezelf (zie ook mijn blog over helpen). En dat terwijl je uit liefde zo vaak en zo graag zou willen geven. Maar een bekende liedtekst zegt al: ‘And some say love is holding on and some say letting go’.

Verzet is zinloos

Dingen zijn zoals ze zijn. Accepteer dat. Of verander ze als dat in je vermogen ligt. Maar als je er geen invloed op hebt, kun je ze gewoon laten zijn. Als je daar moeite mee hebt, kun je er heel bewust mee oefenen in kleine dingen. Is het regenachtig, terwijl je net een leuke buitenactiviteit had gepland? Is het artikel dat je wilde kopen net even niet op voorraad? Kun je niet slapen, terwijl je juist extra uitgerust wilde zijn voor een belangrijke afspraak de volgende dag? Ben je ruim op tijd vertrokken, maar kom je door een file toch te laat? Probeer het dan los te laten, probeer het te accepteren, probeer het gewoon te laten zijn zoals het is. Relativeer en wees flexibel. Beroemde schrijvers zoals Eckhart Tolle spreken over het ‘aanvaarden van wat is’. Verzet je niet tegen wat is – want het is er toch…

Sprookje

We zijn met z’n allen zo op zoek naar geluk in ons leven, dat we het liefst elke tegenslag zouden willen vermijden. Een sprookjesleven leiden dat volgt op ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. We mogen ook eerlijk zijn en eens kijken hoe het er voor zou staan als we in ons leven geen enkele tegenslag hadden hoeven te verwerken. Als alles goed zou gaan, zouden we ons gedragen als een verwend kind. We zouden niet kunnen omgaan met negatieve gebeurtenissen. En ach, wat is negatief? Misschien leren we van een moeilijke periode juist heel veel. Misschien worden we daar juist een veel mooier en evenwichtiger mens door.

Loslaten is leuk!

Ontspannen en leuke dingen doen is voor veel mensen een goede stap in de richting van loslaten. Als je ontspannen bent of juist iets actiefs doet waar je heel veel energie van krijgt, gaat het loslaten vanzelf. Sommige mensen kunnen heel goed loslaten door een wandeling in de natuur, anderen door een sportieve activiteit. De kern is dat je je er helemaal in kunt geven, zonder voorwaarden, zonder dat je zin moet maken. Gewoon lekker blij zijn en als een kind speels plezier hebben. Het kind in jezelf de ruimte geven. Een kind is van nature vol van energie en staat positief ten opzichte van de wereld die aan zijn voeten ligt. Een kind bruist en fladdert van het een naar het ander om aan het eind van de dag moe maar voldaan in slaap te vallen. Ik kan wél slapen…


Nieuwe blogs publiceer ik voortaan op www.deschatvinder.nl!


5 gedachtes over “Ik kan niet slapen

  1. Lieve Edwin,

    Dankjewel voor weer een bijzondere blog! Dit keer over ‘loslaten.’ Ik ben daar bijna ELKE dag mee bezig en…… ’t lukt me steeds beter om dingen los te laten die ik niet kan veranderen! Ik wil hierbij ook een spreuk aanhalen die ik een tijd geleden heb geprint en opgeplakt naast mijn computer:

    “Loslaten is: machteloosheid inruilen voor acceptatie.” Ik kijk er vaak naar en weet dan dat het de enige manier is om echt los te laten! Ik heb ook gemerkt dat het rust geeft als het lukt!

    Je zei ook nog: ‘Dingen zijn zoals ze zijn, of verander ze als dat in je vermogen ligt.’ Dat laatste heb ik weer mogen ervaren. Dankjewel voor je steun!

    Liefs, pap

    Like

Hier kun je een reactie achterlaten:

